Ακριβότερο κατά 6,2% το πασχαλινό τραπέζι φέτος
Από 99,45 ευρώ έως 142,95 ευρώ κοστίζει φέτος το καλάθι των αγορών για το πασχαλινό τραπέζι, για τέσσερα με έξι άτομα, σύμφωνα με την ΕΣΕΕ
Σημαντική αύξηση, της τάξης του 6,2% έως 6,3%, καταγράφει φέτος σε σύγκριση με το 2024 το καλάθι των προϊόντων για το πασχαλινό τραπέζι τεσσάρων έως έξι ατόμων.
Σύμφωνα με το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ), η εκτίμηση του κόστους κυμαίνεται από 99,45 έως 142,95 ευρώ.
Η εκτίμηση αυτή βασίζεται σε επιτόπια τιμοληψία και συνεντεύξεις για τις τιμές τόσο από αλυσίδες σούπερ μάρκετ όσο και από ειδικευμένα καταστήματα τροφίμων λιανικής, όπως ζαχαροπλαστεία, οπωροπωλεία, κρεοπωλεία κ.λπ., καθώς και από τη Βαρβάκειο Αγορά.


Το εύρος των τιμών δικαιολογείται από την καταγραφή σειράς προϊόντων διαφορετικής ποιότητας, σε αρκετές τοπικές αγορές και διαφορετικούς τύπους καταστημάτων. Επιπρόσθετα, διευκρινίζεται ότι οι τιμές των προϊόντων είναι ενδεικτικές και επιχειρούν να χαρτογραφήσουν τη γενική κατανομή τιμών και την εικόνα της αγοράς.
Τέλος, αναφέρει η ΕΣΕΕ, για λόγους συγκρισιμότητας των δεδομένων, με τις προηγούμενες ετήσιες έρευνες του ΙΝΕΜΥ για την εκτίμηση του κόστους του πασχαλινού τραπεζιού, συμπεριλαμβάνονται και οι τιμές των αγαθών που εντάσσονται στο «πασχαλινό εορταστικό καλάθι» / «καλάθι του νοικοκυριού».
Όπως εξήγησε ο διευθυντής του ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ, Χ. Αράχωβας, η άνοδος των τιμών είναι πιο ήπια σε σύγκριση με τις προηγούμενες χρονιές και οφείλεται κυρίως στις σημαντικές αυξήσεις των τιμών σε αρνί και κατσίκι, αλλά και στα σοκολατένια αυγά.
Κόστος παραγωγής και ακρίβεια
Οι αυξήσεις αυτές, σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, οφείλονται στους εξής παράγοντες:
α) Στη διόγκωση του κόστους παραγωγής από τους κτηνοτρόφους εξαιτίας ανόδου των τιμών των ζωοτροφών και άλλων εξόδων,
β) στη μείωση της προσφοράς εξαιτίας των πληγμάτων πανώλης αλλά και ευλογιάς καθώς και στη μη πλήρη αποκατάσταση των ζημιών της κακοκαιρίας «Daniel» στη Θεσσαλία,
γ) στο γεγονός ότι φέτος συμπίπτουν ορθόδοξο και καθολικό Πάσχα, εξέλιξη που ενισχύει τη ζήτηση σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα και
δ) στην αύξηση της διεθνούς τιμής του κακάο.
Σύμφωνα με τον Χ. Αράχωβα, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι «οι ιδιαίτερα ισχυρές ανοδικές πιέσεις στο επίπεδο των τιμών που προηγήθηκαν έχουν συρρικνώσει σημαντικά το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών. Η εν λόγω πτώση του εισοδήματος κατευθύνει αναγκαστικά το ενδιαφέρον των καταναλωτών σε προϊόντα ανελαστικής ζήτησης, όπως τα τρόφιμα για το πασχαλινό τραπέζι, περιορίζοντας ουσιαστικά τους πόρους για την αγορά άλλων αγαθών και υπηρεσιών, σε μια μάλιστα περίοδο που η αγορά διέρχεται σοβαρών αναταράξεων, κυρίως σε διεθνές επίπεδο, οι οποίες όμως έχουν σοβαρό αρνητικό αντίκτυπο και στην εγχώρια αγορά».